Radar Marketing: Je ontmoet een PINC! En dan?

Deze week heb ik aan 20 Young professionals een presentatie mogen geven over ‘Social Selling’. De kracht van social is enorm, dat weet iedereen. Maar heb je er ook al eens over nagedacht wat je met deze kracht kan doen als je kijkt naar je eigen carrière? Maandag viel het mij weer op dat nog lang niet iedereen met LinkedIn bezig is (Twitter, Snapchat en Facebook kijk ik nog niet naar). En dat is ook helemaal niet erg, maar ik denk dat er voor iedereen op zakelijk gebied nog enorm veel kans liggen. Eén van deze kansen is het in beeld blijven bij een PINC.

Radar marketing

PINC: Potentieel interessant netwerk contact!

Na mijn presentatie was het woord aan Frans Reunis (eigenaar van RMO Coaching & Training). Hij heeft ons een zeer interessant verhaal verteld over loopbaanontwikkeling en dan m.n. voor de dertigers. Tijdens zijn presentatie benoemde Frans de kracht van netwerken en vooral over het ontmoeten van de zogenaamde PINCs (zo noemt Frans ze)

Over het algemeen netwerken dertigers te weinig. Frans spreekt niet alleen over het extern netwerk, maar ook het netwerken binnen je organisatie. Pak is wat minder vaak de telefoon, maar loop eens naar je collega op een andere afdeling om iets te vragen. Of ga tijdens een vrijmibo eens bij andere collega’s staan dan het gebruikelijke clubje. Daarbij is het uiteraard ook belangrijk om nieuwe mensen (extern) te ontmoeten. Bijvoorbeeld op een beurs, op een netwerkevent, bij klanten etc.. Nieuwe contacten zorgen voor nieuwe inzichten en dus ook voor nieuwe kansen.

PINC

Maar hoe groot is de kans dat je vandaag een interessant gesprek hebt met een PINC en dat jullie direct iets voor elkaar kunnen betekenen? KLEIN toch?

En daar komt nou net de kracht van Social media en dan met name LinkedIn om te hoek kijken. Nodig iemand dezelfde dag nog uit om de connecten met je op LinkedIn. Op deze manier bouw je steeds verder je netwerk uit met PINCs. De volgende stap is om dan ook met enige regelmaat iets te posten op je LinkedIn pagina. Het liefst relevante content die past bij je kennis, vakgebied of ervaring. Op deze manier blijf je in beeld en blijf je zogenaamd ‘Top-of-mind. De kans dat deze PINC aan jou denkt op het moment dat er iets speelt is op deze manier vele male groter.

Jij wilt toch ook voorkomen dat bv. een order of gave baan uiteindelijk naar iemand anders gaat, omdat je niet meer top-of-mind was bij de PINC die je een jaar geleden had ontmoet?

Wist je trouwens ook dat je een export kan maken van je LinkedIn contacten inclusief e-mailadres en telefoonnummer? Lees hier hoe je dat kunt doen?

Meer over het versterken van offline netwerken met het online netwerken lees op de volgende pagina!